tisdag 1 januari 2019

Mitt 2018 del 1

01.01.2019
Nytt år nya möjligheter! 
För att vara helt ärlig var nog 2018 ett av de mest händelserika åren jag varit med om. Båda berg och dalar, så som det alltid är, men mycket av det har varit positivt. I stort sett ett bra år!

Januari
Jag firade mina 20 jordsnurr denna månad! "Halvvägs till 40!" som pappa uttryckte det. 
Vintervädret var det bästa man kunde tänka sig denna vinter! Lite halkigt, ja, men annars bra med snö och ganska kalla temperaturer. Detta resulterade i fler skidturer än jag trodde jag någonsin skulle få för mig att göra... 
Gymmet i källaren blev också klar, så där blev det många svettiga pilatespass!
Förutom detta så fick jag även upp intresset för bullet-journaling, samt skaffade ett jobb i storkök (som tog upp största delen av min tid).




Februari
Denna månad var ganska jobbtung, och den tid jag hade över så pysslade jag på med min bullet journal. Mildliners och tombow-pennor införskaffades, och jag har aldrig varit nöjdare! De är naturligtvis fortfarande i flitig användning. 
Den sällsynta februarisolen visade sig ovanligt mycket, så allt fler skidturer blev av.



Mars
Ganska tidigt i mars gjorde jag ett studiebesök på Umeå Universitet, då med sikte på ett helt annat program än jag nu går på. En mycket välorganiserad studiemässa överlag. 
Efter den resan hamnade jag i Gällivare ett tag. Då blev bl.a. ishotellet i Kiruna besökt, vilket var  vackert! Även en shoppingtur till Luleå låg på schemat den gången.
Mitt livs mest skräckinjagande upplevelse skedde också då vi hade varit i fjällen och jag nästan krockade med en ren. Lömska rackare. Alla kom dock undan helt oskadda.




April
Hela påskhelgen jobbade jag som en galning, med en dag ledigt på 9 dygn. Enda orsaken till att jag tog mig igenom detta var att Sara och jag då höll på och planerade vår interrailresa för fullt!

Jag befann mig också ganska fort tillbaka i Gällivare för att skriva högskoleprovet. Där blev det också slalomåkning för hela slanten, jag som då inte hade åkt på 10 år! Det gick ju...sisådär. 



Maj

Hela tre veckor av underbara maj gick åt till interrail! Det bästa beslutet någonsin. Att bara planera, boka och resa iväg. Tja, jag hade nog inte gjort det utan Sara förstås!
Amsterdam med sina vackra kanaler och pittoreska hus.
Bryssel med utsmyckade husfasader, vackra kyrkor och goda croque monsieurs.
Paris där vi blev bjudna på en underbar smakupplevelse av familjen Lorenzo vi bodde hos, de otroliga vyerna från Eiffeltornet och Triumfbågen, Van Gogh's vackra målningar i Musée d'Orsay och Versailles vackra slottsträdgårdar.
Strasbourg med vår underbara airbnb-värd och sina mysiga franska hus.
München med sitt imponerande vetenskapsmuseum, goda wurst och mysiga mattorg.
Innsbruck med den mest hisnande utsikt från Nordkette, mysigaste lilla alpstad och goda tomatsås.
Interlaken med sina turkosblåa sjöar, hostellet med hängmattorna och den helande alpina sjön Burgseeli.
Milano med hostellet som bjöd på såväl frukost som middag.
Cinque Terre med sina pastellfärgade hus, vackra vandringsled i medelhavsklimat och den intressanta limoncinon.
Rom med sina gamla ruiner, goda pasta och vackra fontäner.
Årets höjdpunkt. Helt klart.





Juni
Månaden då jag plötsligt stod på surfbrädet och försökte dra upp seglet kom. Det var så mycket svårare att vindsurfa än jag tänkt, men ack så roligt! Sällan har man heller simmat så mycket som denna sommar, för det var minst sagt en het sådan. 
Midsommaren spenderades vid villan med kompisarna och en heeeel massa ost! 
Slutsats: det finns inget bättre än villaliv!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar